روستای قره تپه (بهشهر)

روستای قره تپه (بهشهر)

معرفی پیشینه ، آداب و سنن و اخبار روز روستا
روستای قره تپه (بهشهر)

روستای قره تپه (بهشهر)

معرفی پیشینه ، آداب و سنن و اخبار روز روستا

تبریک عید

 

 

 تحویل سال نو 1391 : 

 

 ساعت ۸ و ۴۴ دقیقه و ۰۰ ثانیه صبح سه شنبه اول فروردین ۱۳۹۱ در ایران

عباس آباد در کمیته‌ی میراث جهانی یونسکو

در سی‌وپنجمین اجلاس کمیته‌ی میراث جهانی یونسکو که از 29 خردادماه سال ۹۰ در مقر اصلی یونسکو در پاریس آغاز بکار کرده است، پرونده‌ ای با عنوان «باغ ایرانی» مشتمل بر باغ پاسارگاد و ارم از استان فارس، پهلوان‌پور و دولت‌آباد از استان یزد، فین و چهل‌ستون از استان اصفهان، اکبریه از استان خراسان جنوبی، عباس‌آباد از استان مازندران و شاهزاده‌ی ماهان از استان کرمان از سوی ایران معرفی و به ثبت رسید. اهمیت این موضوع برای کشور ما و اماکن ثبت شده نشانه ای از ارزشمندی اماکن تاریخی، طبیعی و باستانی سرزمین ماست و از منظر جهانی فرصتی ست تا ایران، نقش و سهم خود را در میراث جهانی به نمایش در‌آورد. از شاخص‌های سهم هر کشور در میراث جهانی، حضور و ثبت آثار و اعلام سهم جهان در مالکیت معنوی اثر می باشد. در ثبت جهانی، تعهد کشور دارنده اثر در حفظ و نگهداری و استفاده متقابل از توانایی های علمی و فنی حفاظت و منابع مالی از آن، توسط میراث جهانی و سازمان یونسکو مورد تایید قرار می گیرد. از دیگر سو پس از ثبت هر پرونده در کمیته ی میراث جهانی، کشور دارنده اثر موظف است تا با نگهداری علمی از هر گونه تخریب و تهدید اثر جلوگیری نماید و متهم به بی کفایتی در نگهداری یک اثر جهانی نشود. کشوری که در جهت ثبت جهانی آثار خود تلاش می نماید با اعلام تعهد خود نسبت به حفظ اثر، به ناظران بین المللی اجازه می دهد تا در حفظ و نگهداری آن دخالت نمایند. *** با غ‌ محوطه‌ای‌غالباً محصور، ساختة انسان‌با بهره‌گیری‌از گل‌و گیاه‌، درخت‌، آب‌و بناهای‌ویژه‌که‌بر قواعد هندسى‌و باورها مبتنى‌است. واژة باغ‌در فارسى‌میانة مانوی‌به‌صورت‌ b'w و در سغدی‌به‌صورت‌ bag به‌معنای‌قطعه‌یا پاره‌ای‌از زمین‌است‌که‌مترادف‌با واژة اوستایى‌ baga و سنسکریت‌ bhaga به‌معنای‌بخش‌، سهم‌، دارایى‌و بهره‌به‌کار رفته‌است‌.baga درختنى‌، bag در ارمنى‌، و baga شکل‌آرامى‌شدة این‌واژه‌در تلمود به‌معنای‌زمین‌مشترک‌است‌. ایرانی‌ها از قدیم الایام به ساختن باغ‌ها و باغچه در حیاط‌ها و دور و بر بناها علاقه خاصی داشته‎‎اند. شاید خاستگاه قوم آریا منشأ این علاقه بوده است. آنها باغچه‎هایی را که در اطراف بنا می‎ساختند " په اره دئسه" می‎نامیدند که به معنای پیرامون دژ یا "دیس" بود. "دیس" یعنی بنا و کسی را که دیس می‎ساخت "دیسا "یعنی بنا می‎نامیدند. فرمانروایان شهرهای داخل ایران یا شهرهای قلمرو شاهنشاهی ایران در خارج ، همه ملزم به ساختن چنین باغچه‎هایی بوده‎اند. مثلاً یکی از این" په اره دئسه‎ها" یا پردیس‌ها در تخت جمشید بود که خشایارشاه در هنگام برشمردن نام بناهایی که ساخته، از آن یاد کرده است. واژه پردیس به معنای بهشت، در زبان عربی به فردوس و در زبان‌های دیگر به پارادایز تبدیل شده است. خود بهشت یا "وهشت" به معنای بهترین زندگی است و این بهشت به شکل باغی سرسبز و خرم و زیبا مجسم می‎شده است. ما برای این مفهوم واژه‎های جنت، فردوس، بهشت یا رضوان را بکار می‎بریم. دریافت‌و باور انسان‌از باغ‌به‌عنوان‌بهشت‌و اشارة متون‌مذهبى‌به‌آغاز خلقت‌آدم‌و حوّا در باغ‌بهشت‌، قدیم‌ترین‌نشان‌اهمیت‌باغ‌در روند حیات‌انسان‌است‌. تا به‌امروز برپایة داده‌های‌باستان‌شناختى‌سابقة باغ‌در ایران‌به‌ »پاسارگاد» پایتخت‌کورش‌هخامنشى‌بازمى‌گردد. یافته‌های‌کاوشهای‌اخیر و کشف‌یک‌سیستم‌آبیاری‌شامل‌جویها و حوضچه‌هایى‌که‌کاخ‌را احاطه‌مى‌کرده‌است‌، تأیید مى‌کند که‌پاسارگاد کهن‌ترین‌باغ‌ایرانى‌است‌. محوطه باستانی پاسارگاد، اولین پایتخت امپراتوری بزرگ هخامنشی، در متون گذشته و سفرنامه‌ها به عنوان مجموعه کاخ و باغ و حتی اولین نمونه چهارباغ ایرانی ذکر گردیده است. از پاسارگاد به عنوان پایتختی پر باغ یاد شده است که در آن کاخهایی با طرفین باز در داخل محوطه‌هایی مشتمل بر باغ‌های وسیع و مکمل قرار دارد. کهن‌ترین‌نقشة باغ‌را در دورة ایلخانى،‌رشیدالدین‌فضل‌الله‌ثبت‌کرده‌است‌. در دوران‌صفوی‌در اکثر شهرهای‌ایران‌باغ‌سازی‌در ابعاد وسیع‌و هماهنگ‌با بافت‌و شبکه‌های‌شهری‌اهمیت‌و رواج فراوانى‌داشت‌. در ساخت‌ کاخهای‌صفوی‌تکیه‌بر نمایش‌وسعت‌باغ‌بود. باغها را می توان براساس خصوصیات کالبدی به باغ واقع در محیط‌های هموار، باغ واقع در روی تپه، باغ آبی، باغ خانه، باغ واقع در کنار رودخانه تقسیم نمود. کارکرد اصلی باغ شامل باغ میوه، باغ سکونتگاهی، باغ سکونتگاهی- حکومتی، باغ حکومتی و باغ مزار می باشد. باغ ایرانی آنگونه که از ایده و تعریف آن بر می‌آید، گذشته از فضایی عملکردی که مردمان در آن دمی بیاسایند و تفرج کنند، خود مفهومی نقش بسته بر سرزمین و برآمده از فرهنگ و شکل گرفته در آداب و رسوم مردمان است و بازتاب آن را می توان در جلوه های گوناگون فرهنگ و هنر ایران دید. این تأثیرات در حوزه فرهنگی، بیش از هر چیز در ادبیات و شعر پارسی، معماری و هنرهای ایرانی به چشم می‌خورد. از این روست که باغ در شعر فارسی از دیر باز، اهمیت و جایگاه خاص خود را داشته است، در اشعار فردوسی، منوچهری و نظامی که بیشتر اشعاری توصیفی و تصویری هستند، شکل و نوع باغ جلوه گر است و در اشعار شاعران متاخر نظیر حافظ و سعدی، نقش استعاری باغ بیشتر نمایان است، که نشان دهنده توجه و حضور باغ در زندگی و فرهنگ ایرانی می باشد. ثبت پرونده باغ ایرانی از آن جهت مورد اهمیت قرار می گیرد که 9 مکان تاریخی مختلف با این عنوان در یک پرونده قرار گرفته است. باغ پاسارگاد و عباس آباد بهشهر بر اساس مدارک و نشانه های تاریخی و باستان شناسی و 7 باغ دیگر بر اساس اسناد و شواهد موجود معرفی شده اند. باغ های چهلستون اصفهان و باغ فین کاشان (صفویه)، ارم شیراز (سلجوقیان)، باغ اکبریه بیرجند (اواخر دوره زندیه)، باغ پهلوان پور مهریز یزد و باغ شازده/ شاهزاده ماهان کرمان (اواخر دوره قاجار)، باغ دولت‌آباد یزد (قرن دوازدهم) در حال حاضر دارای آرایش و نظم باغ و درختان کهنسال بوده و از این حضور در مجموعه پاسارگاد فارس و عباس آباد مازندران اثری نیست. البته نباید فراموش کرد که کاشت درخت و ساخت باغ در تمام آثار تاریخی و باستانی کشور معمول بوده و هر یک به دلایل مختلفی از بین رفته است. در استان مازندران با وجود جنگل چهل میلیون ساله هیرکانی که خود موزه ای طبیعی محسوب می شود، درخت و درختکاری و باغ سازی، نشان از سلیقه، هم نشینی و ایجاد نظم گیاهی در فضاهای ساختمانی می باشد. علاوه بر باغ های ثبت شده، باغ گلشن (طبس)، خیابان چهارباغ (اصفهان)، باغ ایل گلی (تبریز)، باغ دلگشا، باغ جهان نما و باغ عفیف آباد (شیراز)، باغ فردوس، باغ نیاوران و باغ سعدآباد (تهران) و پارک ملت (مازندران) نیز قابلیت ثبت در همین پرونده را نیز دارند. با توجه به مکان های ثبت شده در این پرونده می توان گفت که تنها مجموعه ی صفوی عباس آباد بهشهر در مازندران در منطقه ای جنگلی و در آغوش سلسله جبال البرز قرار دارد. هرچند که شایستگی ثبت پرونده ی پارک ملت (باغ شاه) به علت وجود درختان سرو عصر صفوی و نگهداری شایسته از آن توسط شهرداری بیش از عباس آباد است و شاید توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران معرفی نشده است، باید گفت که ثبت این پرونده فرصتی ست تا دقت و توجه شایسته ای به مجموعه ی صفوی عباس آباد توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و مازندران، استانداری مازندران و مسئولین شهرستان بهشهر به عمل اید و به وضعیت مناسبی برسد. هرچند که یازده فصل کاوش در کارنامه کاوش عباس آباد ثبت شده است اما نتایج و عملکرد به دست آمده نیازمند بررسی و تحلیل جدی می باشد. ثبت عباس آباد در لیست باغ های ایرانی ایجاب می کند تا مسئولین ذیربط نسبت به رفع آلودگی صوتی و خطر تخریب دو برج های آجری، جلوگیری از تردد اتومبیل های سبک و سنگین بر روی بند استخر که موجب تخریب و نشت آب خواهد شد، جلوگیری از گردش قایق موتوری در استخر که موجب ضربه به بنای چهارتاقی درون آب می شود، پاکسازی بالای چهارتاقی از گیاهان خودرو که موجب تخریب و شکاف در بنا می شود، نظارت بر عملکرد کاوش ها و مرمت، حضور راهنمایان گردشگری، جمع آوری زباله، مبارزه جدی با حفاری های غیرمجاز، گسترش خدمات عمومی نظیر اماکن خدماتی، سرویس های بهداشتی و مرکز فوریت های پزشکی، جلوگیری از ساخت و سازهای بدون نظارت و ایجاد روشنایی در اطراف استخر اقدامات شایسته ای را به انجام برسانند تا بتوان این مجموعه را به شایستگی و همطرازی با مجموعه چهلستون اصفهان، باغ فین کاشان و دیگر اماکن تاریخی کشور رساند. مازندران شایستگی آن دارد تا با ثبت دیگر آثار تاریخی خود نظیر غارها، کهن شهر گوهرتپه، برج ها و مجموعه های مختلف در لیست میراث جهانی قرار گیرد و جهان را به میهمانی سفره ی خود دعوت نماید.  

 

منبع: http://qoqnus.nimayooshij.com

فهرست نهایی منتخبین مجلس نهم ؛

فهرست نهایی منتخبین مجلس نهم ؛  
 
میهمانان صندلی‌های بهارستان از مازندران مشخص شدند‌


تاریخ انتشار : 13 اسفند 1390کد خبر : 58368


 

پس از شمارش آرا ، میهمانان صندلی‌های سبز بهارستان از استان مازندران مشخص شدند.

به گزارش خبرنگار شمال نیوز،

 از حوزه انتخابیه بهشهر،نکا و گلوگاه  احمد علی مقیمی

 از حوزه انتخابیه  ساری و میاندرود  محمد دامادی و سید رمضان شجاعی

 از حوزه انتخابیه  قائمشهر،سوادکوه و جویبار  سید هادی حسینی و کمال علیپوز

از حوزه انتخابیه بابل حجت السلام ناصری و حسین نیاز آذری

از حوزه انتخابیه آمل عزت الله یوسفیان ملا

 از حوزه انتخابیه  بابلسر مقداد نجف نژاد

 از حوزه انتخابیه  نور و محمود آباد عبدالوحید فیاضی

 از حوزه انتخابیه تنکابن و رامسر شمس الله شریعت نژاد و علی شمس به(مرحله دوم ) راه یافتند

از حوزه انتخابیه نوشهر و چالوس قاسم احمدی لاشکی

 ‌با کسب اکثریت آرا جواز حضور در بهارستان و تکیه زدن بر صندلی های سبز را برای مدت چهار سال از آن خود کردند.


این خبر از سایت شمال نیوز  می باشد .

مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر

 

 

مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر 

در 9 کیلومتری شرق بهشهر و در میان جنگلهای انبوه ، آثار و عمارات و راههایی به چشم می خورد که مربوط به بقایای باغ تاریخی عباس آباد بهشهر در دوره شاه عباس کبیر است. دسترسی به این بنا با جاده باریک آسفالته ای صورت میگیرد که در کیلومتر یک جاده بهشهر - گرگان از جاده اصلی منشعب می‌شود و پس از 4 کیلومتر پیچیدن در دل جنگل سرانجام وارد این مجموعه میگردد . آثار به جا مانده از این مجموعه متشکل از محوطه سازی ها، صفه سازی ها، باغ ها، حمام، برج و باروها و جاده های سنگفرشی است که اعضای این مجموعه را به هم متصل مینماید.این کاخ در زمان آبادی از مشهور ترین باغهای صفوی بوده است که ابنیه مختلف آن با توجه به موقعیت استثنائی آن که از یک طرف به دریا و از طرف دیگر به جنگل دید دارد آنرا به یک مجموعه بی نظیر بدل ساخته است. متاسفانه وضعیت خاص محیطی این مجموعه به علاوه بی توجهی که پس از دوران صفوی نسبت به آن صورت گرفته است، باعث تخریب بسیار این مجموعه شده است و رویش درختان در دل بناهای آن و ریزش برگها آن را در زیر خروارها خاک مدفون ساخته است. در سالهای اخیر هم حفاریهای غیر مجاز باعث تخریب مضاعف آن گردیده است. 

بناهای موجود در مجموعه عباس آباد بهشهر:

1- سد و برج کنترل جریان آب

شاه عباس دریاچه ای در وسط دره ای عمیق با بستن سدی محکم ایجاد نمود که آبهای زمستانی را از اطراف و با کمک کانال هایی جمع آوری و در تابستان مقدار زیادی اراضی برنجکاری را مشروب می سازد.

در برج کنترل آب دریچه هایی در ارتفاع های گوناگون تعبیه شده که با کشیدن آنها آب برای دهکده های اطراف فرستاده می‌شود. میتوان گفت که در حال حاضر با توجهی که در کیفیت ساخت آن شده و نیز با مرمت های صورت گرفته و شاید توجه اهالی سالمترین بنای کل مجموعه همین سد و برج باشد. 

2- بنای داخل دریاچه

این بنا که با مصالح آجر و ساروج در میانه آب واقع شده در اصل پایه ای برای کاخی بوده که اکنون اثری از آن موجود نیست.

شاهد این مدعا صفحه 157کتاب عباسنامه است که در مورد این مجموعه چنین نوشته است : "" شاه عباس دوم پس از گردش و شکار به اشرف رفت و در عباس آباد هم توقف کرد. گماشتگان در دور و اطراف دریاچه دایره وار با بهترین وجهی چوب بندی و نرده کردند و آن حدود را نیز به بهترین وجهی زینت دادند و بر کنار دریاچه ای که از آب زلال سرشار بود، چراغهایی چیده و از فروغ و روشنایی آن بر صفای آب افزودند. شاه به جزیره (ساختمان وسط استخر )‌ رفت و در تالار نیای خود به بزم و شادمانی نشست ... "" این کاخ با پل چوبی معلقی به صفه سازی شمالی متصل می شده است.


3- برج های دیده بانی‌ دو گانه

این برجهابه فاصله 175متر از یکدیگر در شرق دریاچه قرار دارند و از خشت گلی ساخته شده اند.  

4- محوطه سازی شمالی

این محوطه ها بر روی تپه ای با ارتفاع 30 متر از کف استخر و به شکل پلکانی ایجاد گردیده است که در بالاترین نقطه سکوی مرکزی را تشکیل میدهد. این سکو ها به احتمال قوی و با توجه به جای ستونهای سنگی موجود، زیر سازی کاخی با سازه چوبی بوده که اکنون از میان رفته است. نحوه شکل گیری این محوطه ها و جوی های آب در داخل آنها باغسازی ایرانی را جلوه گر میسازد. این جویها با حرکتی که بر روی محوطه ها دارند و تشکیل آبشار ها و حوضهای گوناگون مناظری بدیع و چشم نواز را تشکیل میدهند. آبرسانی به صفه مرکزی که آب بقیه محوطه ها را تامین میکند از طریق لوله های سفالین‌ که اصطلاحا تنبوشه نامیده میشوند، از چشمه های اطراف که آب آنها بر این سکو سوار بوده است صورت می گرفته، و پس از آن آب از حوض مرکزی در سراسر باغ به حرکت در می آمده است. 

5- صفه و محوطه سازی جنوبی 

هنوز بخشهای زیادی از محوطه جنوبی در زیر خاک مدفون است اما با پیدا شدن حوض های آب و کفسازی آن میتوان حدس زد که این بخش شبیه محوطه شمالی بوده است. اما آنچه مشخص است آن که این بخش هرگز اهمیت بخش شمالی را نداشته و موقعیت آن نیز آن را به فضایی دست دوم تبدیل کرده بوده است. 

6- حمام مجموعه

حمام این مجموعه ، کوچک اما دارای خصوصیات سنتی حمام های گذشته است. انتقال آب در آن از طریق تنبوشه ها و از داخل دیوارهای ضخیم خشتی آن صورت میگرفته است. همچنین مسیر خروج دود از تون آن کاملا در زیر کف حمام پیچیده بود تا گرمای دود کاملا جذب فضا شود و بیهوده هدر نرود. از داخل این حمام کاشی هایی با نقشهای متداول آن دوران و با رنگهای لاجوردی، فیروزه ای و زرد یافت شده است.

با خبر شدیم..........

الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ    

 

باخبر شدیم که متاسفانه آقای حسن برفرازی جوانی دوست داشتنی و مهربان و بی آزار در تاریخ هشتم اسفند ماه سال ۹۰ به علت بیماری دار فانی را وداع و به دیدار حق شتافت.  

این ضایعه دردناک  دل همه مردم روستا را به درد آورده و مدیریت این وبلاگ نیابتا از طرف اهالی روستای قره تپه مراتب تسلیت و تعزیت خود را خدمت خانواده محترم برفرازی آقا رضا و حسین آقا و همچنین مادر پیر و زحمت کششان  اعلام می دارد. 

 

جهت شادی روح این مرحوم و پدر بزرگوارشان ُحاج اسماعیلُ  بخوانید:   . 

رحم الله من یقرأ فاتحه مع الصلوات

افتتاح ساختمان دهیاری روستای قره تپه

   

 

    

 

با حضور حضرت آیت اله جباری نماینده محترم خبرگان رهبری ، آقای مهندس زارعی مدیر کل امور روستایی استانداری مازندران ، فرماندار شهرستان بهشهر ، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی استان ، بخشدار مرکزی و جمعی از مدیران و معتمدین منطقه ساختمان دهیاری روستای قره تپه با اعتباری بالغ بر400,000,000 ریال که 200,000,000 ریال آن از محل اعتبارات دفتر امور روستایی و مابقی از منابع محلی تامین گردید، پروژه افتتاح و مورد بهره برداری قرارگرفت ، همچنین در روستای یعقوب لنگه ، کلنگ ساختمان خانه عالم برزمین زده شد و در روستای نمک چال نیز کلنگ ساختمان خانه عالم بر زمین زده شد و دفتر دهیاری تاسیس گردید.

تقویم سال ۱۳۹۱ هجری شمسی

سلام و خداقوت و  تبریک به مناسبت نزدیک شدن سال نو ی ایرانی و باستانی را پذیرا باشید. 

  

اگر روی لینکهای زیر کلیک کنید می توانید دانلود را شروع کرده و به تقویم سال ۱۳۹۱ با ذکر تعطیلات و مناسبتها دسترسی پیدا کنید.  

 

 تقویم : http://s1.picofile.com/file/7310423438/%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D9%851.pdf.html 

 

 مناسبتها و تعطیلات:http://s1.picofile.com/file/7310424301/%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D9%851_1_.pdf.html