روستای قره تپه (بهشهر)

روستای قره تپه (بهشهر)

معرفی پیشینه ، آداب و سنن و اخبار روز روستا
روستای قره تپه (بهشهر)

روستای قره تپه (بهشهر)

معرفی پیشینه ، آداب و سنن و اخبار روز روستا

امامزاده مجتبی (ع) واقع در روستای قره تپه

  

 امامزاده مجتبی (ع)  

 

بقعه مبارکه امامزاده مجتبی (ع) در انتهای روستا به سمت روستای گرجی محله واقع شده است و اگر موقعیت جغرافیایی آن را در نقشه بخواهیم بیان کنیم ُ میتوان گفت در ضلع جنوب غربی روستا واقع شده است. 

 

این امامزاده بزرگوار (که در حال حاضر متولیان آن در مشهد و قم مشغول به جمع آوری اطلاعاتی از شجره نامه و تاریخچه ورود و غیره هستندُ) در نزد مردم روستای قره تپه و همچنین اهالی منطقه ُ از ارزش و احترام خاصی برخوردار است .  

این بزرگوار در لفظ مردمان قدیمی و بعضا جدید روستا به امام غریب شهرت دارد. 

مقبره این سید ارزشمند تا ابتدای دهه ۶۰ هجری شمسی به صورت سیمانی و بدون ساختمان بود و  مردم منطقه آن را با نام مقبره امام غریب می شناختند.  

در همان سالها شخصی از روستای مجاور به نام آقای رمضان فولادی به بیماری سختی مبتلا  

می شوند و در بستر بیماری متوسل به این سید بزرگوار (امام غریب) میشوند . 

در همان شبهای بیماری آقای فولادی آن سید والامقام را در خواب دیدند که ایشان خود را به نام مجتبی (ع) معرفی می کنند و شفای وی را نیز از خداوند بزرگ طلب می کنند. 

بعد از اینکه آقای فولادی از بستر بیماری نجات پیدا می کنند به قره تپه مراجعت کرده و قضایا را برای بزرگان و مردم تعریف کرده و مردم را دعوت به ساختن ساختمان و آستانی برای این بزرگوار می نماید. 

که مردم نیز به ندای ایشان لبیک گفته و آستین همت بالا زده و ساختمانی نه شایسته آن مقام ولی  در حد وسع و توان خود بنا کردند.  

البته از آن زمان تاکنون چندین بار مورد مرمت و بازسازی جزئی قرار گرفت ولی مردم آن را کافی ندانستند . 

تا به اینکه چند نفر از اهالی روستا شال غیرت به کمر بسته و متولی مرمت کلی آن شدند و دیگر مردم نیز حمایت مالی نمودند و تا این آستانه مبارکه به حالتی که در تصاویر ذیل مشاهده  

می فرمائید در آمده است.    (خداوند اجرشان دهد انشاالله) 

این مکان محل مراجعه بسیاری از دردمندان ُ گرفتاران و بیماران منطقه است .  

در تمامی روزهای سال و به خصوص در اعیاد اسلامی و ملی و همچنین ایام عزاداری ماه مبارک رمضان و محرم الحرام  زائرینی  از اهالی و روستاهای مجاور و منطقه به این آستانه مبارکه مراحعه می نمایند.

از آنجایی که( قبلا گفته شد) اهالی روستای قره تپه از دو نوع مذهب شیعه و سنی هستندو در کنار هم با صلح و آرامش زندگی میکنند ُ در هفته وحدت جشن وحدت خویش را در این مکان برگزار میکنند.