ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، محمدتقی رفیعزاده قره تپه پسر شفیع رفیعزادهقرهتپه، نوه لیلا شاعری قرهتپه و نتیجه رفیع اول استرآبادی است. پدر او نوازنده نی بود و سال 1298 در قرهتپه بهشهر مازندران به دنیا آمد.
مادربزرگ او، لیلا شاعری قرهتپه، شاعر، آهنگساز و خواننده طبری، بود که او نیز سال 1279 در قرهتپه بهشهر مازندران متولد شد.
رفیعزاده 6 سال توسط مادر بزرگش آموزش دید
این هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی گلستان نتیجه رفیع اول استرآبادی است که او نیز سال 1233 در نوده گرگان دیده به جهان گشود و خواننده شعرهای فولکلوریک طبری و خوش صدا بود.
رفیعزاده از سال 1327 تا 1333 به مدت شش سال تحت تعلیم موسیقی طبری در رشته آواز، ترانهخوانی و آهنگسازی زیر نظر لیلا شاعری، مادربزرگ خود، بود و از سال 1344 تا 1346 در دوره خدمت سربازی در بیرجند با موسیقی جنوبغربی، شمالغرب و کرمانج توسط ستارزاده آشنا شد.
وی از سال 1347 تا 1356 به مدت 9 سال ضمن پژوهش درباره موسیقی طبری با اداره فرهنگ و هنر وقت مازندران و گرگان همکاری داشت و از سی و یکم فروردین ماه 1347 تا 1349 زیر نظر کارشناسان موسیقی، محمد مهاجر (نوازنده قرهنی)، سپهری و جهانگیری (نوازندگان ویولون)، آواز ملی را در خانه فرهنگ آموزش داد.
یکی از ابتکارات رفیعزاده استفاده از آواز کتولی و عاشق لیلی در پیشدرآمد ترانهها بود
این هنرمند پیشکسوت گلستانی از سال 1349 پس از طی این دوره دو ساله با همکاری قدر و اصغر کتولی، هر دو از گرجیمحله بهشهر مازندران، یک گروه سه نفره موسیقی فولکلوریک را تشکیل داد.
یکی از ابتکارات رفیعزاده استفاده از آواز کتولی و عاشق لیلی در دستگاه شور به عنوان پیشدرآمد ترانهها بود که برای نخستین بار در این گروه و به مدت شش سال در رادیو گرگان اجرا شد.
وی سپس گروه هشت نفره موسیقی را با همکاری ابراهیم، پرویز، بشارت، رمضان و بابا میرشکار (از روستای یساقی کردکوی)، صفرعلی فیوج (از روستای بالاجاده کردکوی) و سیدحسین حسینی (از روستای سوتهده بندرگز) به نام «امیر گوهر» تشکیل داد. امیر و گوهر حماسهسازان شعرهای فولکلوریک طبری، مازندرانی و استرآباد زمین هستند.
رفیعزاده آثار ماندگاری را با همکاری استاد محسنی و استاد داوری به یادگار گذاشت
این هنرمند پیشکسوت گلستانی از سال 1353 با ارکستر ملی فرهنگ و هنر به سرپرستی استاد اکبر محسنی، نوازنده عود و تار و کارشناس موسیقی اداره فرهنگ و هنر گرگان و پس از آن با استاد جواد داوری (نوازنده سنتور) که جایگزین استاد محسنی در اداره فرهنگ و هنر گرگان شده بود، همکاری کرد.
آهنگهای هفت اثر از مجموعه آثاری که از رفیعزاده به عنوان خواننده به یادگار ماندند توسط استاد محسنی و استاد واوری ساخته شدند. آهنگهای «بهار هستی»، «دهاتی کیجا قشنگه» و «چرا هستم؟» توسط استاد محسنی و آهنگهای «کتولی و عاشق لیلی»، «»امروز و فردا»، «باران بارانه» (فولکلور کردی) و «نازنین» (فولکلور کردی) توسط استاد داوری در مقام آهنگساز آثار رفیعزاده به یادگار ماندند.
وی از سال 1370 به رشته کوهنوردی روی آورد و مقالاتی در زمینه کوه و طبیعت به رشته تحریر درآورد.