روستای قره تپه (بهشهر)

روستای قره تپه (بهشهر)

معرفی پیشینه ، آداب و سنن و اخبار روز روستا
روستای قره تپه (بهشهر)

روستای قره تپه (بهشهر)

معرفی پیشینه ، آداب و سنن و اخبار روز روستا

محمدتقی رفیع‎زاده قره تپه

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان،‌ محمدتقی رفیع‎زاده قره تپه پسر شفیع رفیع‎زاده‌قره‎تپه، نوه لیلا شاعری قره‎تپه و نتیجه رفیع اول استرآبادی است. پدر او نوازنده نی بود و سال 1298 در قره‎تپه بهشهر مازندران به دنیا آمد.

مادربزرگ او، لیلا شاعری قره‎تپه، شاعر، آهنگساز و خواننده طبری، بود که او نیز سال 1279 در قره‎تپه بهشهر مازندران متولد شد.

رفیع‎زاده 6 سال توسط مادر بزرگش آموزش دید

این هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی گلستان نتیجه رفیع اول استرآبادی است که او نیز سال 1233 در نوده گرگان دیده به جهان گشود و خواننده شعرهای فولکلوریک طبری و خوش صدا بود.

رفیع‎زاده از سال 1327 تا 1333 به مدت شش سال تحت تعلیم موسیقی طبری در رشته آواز، ترانه‎خوانی و آهنگسازی زیر نظر لیلا شاعری، مادربزرگ خود، بود و از سال 1344 تا 1346 در دوره خدمت سربازی در بیرجند با موسیقی جنوب‎غربی، شمال‎غرب و کرمانج توسط ستارزاده آشنا شد.

وی از سال 1347 تا 1356 به مدت 9 سال ضمن پژوهش درباره موسیقی طبری با اداره فرهنگ و هنر وقت مازندران و گرگان همکاری داشت و از سی و یکم فروردین ماه 1347 تا 1349 زیر نظر کارشناسان موسیقی، محمد مهاجر (نوازنده قره‎نی)، سپهری و جهانگیری (نوازندگان ویولون)، آواز ملی را در خانه فرهنگ آموزش داد.

یکی از ابتکارات رفیع‎زاده استفاده از آواز کتولی و عاشق لیلی در پیش‌‌درآمد ترانه‎ها بود

این هنرمند پیشکسوت گلستانی از سال 1349 پس از طی این دوره دو ساله با همکاری قدر و اصغر کتولی، هر دو از گرجی‎محله بهشهر مازندران، یک گروه سه نفره موسیقی فولکلوریک را تشکیل داد.

یکی از ابتکارات رفیع‎زاده استفاده از آواز کتولی و عاشق لیلی در دستگاه شور به عنوان پیش‌درآمد ترانه‎ها بود که برای نخستین بار در این گروه و به مدت شش سال در رادیو گرگان اجرا شد.

وی سپس گروه هشت نفره موسیقی را با همکاری ابراهیم، پرویز، بشارت، رمضان و بابا میرشکار (از روستای یساقی کردکوی)، صفرعلی فیوج (از روستای بالاجاده کردکوی) و سیدحسین حسینی (از روستای سوته‎ده بندرگز) به نام «امیر گوهر» تشکیل داد. امیر و گوهر حماسه‎سازان شعرهای فولکلوریک طبری، مازندرانی و استرآباد زمین هستند.

رفیع‎زاده آثار ماندگاری را با همکاری استاد محسنی و استاد داوری به یادگار گذاشت

این هنرمند پیشکسوت گلستانی از سال 1353 با ارکستر ملی فرهنگ و هنر به سرپرستی استاد اکبر محسنی، نوازنده عود و تار و کارشناس موسیقی اداره فرهنگ و هنر گرگان و پس از آن با استاد جواد داوری (نوازنده سنتور) که جایگزین استاد محسنی در اداره فرهنگ و هنر گرگان شده بود، همکاری کرد.

آهنگ‎های هفت اثر از مجموعه آثاری که از رفیع‎زاده به عنوان خواننده به یادگار ماندند توسط استاد محسنی و استاد واوری ساخته شدند. آهنگ‌های «بهار هستی»، «دهاتی کیجا قشنگه» و «چرا هستم؟» توسط استاد محسنی و آهنگ‌های «کتولی و عاشق لیلی»، «»امروز و فردا»، «باران بارانه» (فولکلور کردی) و «نازنین» (فولکلور کردی) توسط استاد داوری در مقام آهنگساز آثار رفیع‎زاده به یادگار ماندند.

وی از سال 1370 به رشته کوهنوردی روی آورد و مقالاتی در زمینه کوه و طبیعت به رشته تحریر درآورد.