روستای قره تپه (بهشهر)

روستای قره تپه (بهشهر)

معرفی پیشینه ، آداب و سنن و اخبار روز روستا
روستای قره تپه (بهشهر)

روستای قره تپه (بهشهر)

معرفی پیشینه ، آداب و سنن و اخبار روز روستا

نانوایی

 

  

 

 

 از سالهی بسار دور زنان خانه دار روستا نان مصرفی خانواده را از آردی که حاصل زحمتشان در زمینهای زراعیشان  بود  تهیه می کردند و بوی نان تازه و محلی و داغ در کوچه کوچه های روستا به مشام میرسید و همچنین نانهای خاطره آور دوران کودکی که کشتاک می گفتنش در دستان بچه ها به طوری که چوبی را به آن فرو میکردند تا دستان نرم و نازکشان نسوزد به چشم می خورد . 

تا اینکه در سال ۱۳۷۳اولین نانوایی در روستا شروع به کار کرد و همه نوشته های فوق را تنها تبدیل به خاطره کرد. 

 

 

 

 

 

  قره تپه دارای دو دهنه نانوایی است که یکی از آنها در محله گیلک محله در سال ۱۳۷۳ ساخته شده بود که سالهای سال نان کل روستا را تامین میکرد که بعد از چندین سال یعنی در سال ۱۳۸۲ یک دهنه دیگر در محله آغون محله ساخته شد که کمک بسیار زیادی هم از نظر بعد مسافت و همچنین کیفیت کمی و کیفی به اهالی شد.  

 

 

 

  

 

 

صندوق قرض الحسنه حضرت ولی عصر(عج)

 

 

 این صندوق در سال ۱۳۶۲ تاسیس شد و در حال حاضر با یک نفر کارمند و پنج نفر اعضای هیات مدیره زیر نظر صندوق قرض الحسنه  حضرت ولی عصر(عج) شهرستان بهشهر انجام خدمت می کند.

 

 

 

 

 

کتابخانه امام خمینی (ره)

 از آنجایی که کتاب و کتابخوانی تاثیر به سزایی در بالابردن سواد و اطلاعات عمومی و همچنین بینش افراد دارد ٰ شورای اسلامی روستای قره تپه در صدد بر آمد که کتابخانه ای را با همت و یاری مدیریت جهد کشاورزی شهرستان بهشهر در سال 1382 احداث کند.  

  

 

 

 نمای بیرونی کتابخانه

 

فروشگاه سموم کشاورزی سهرابی

فروشگاه سموم کشاورزی سهرابی با مدیریت مهندس علی اصغر سهرابی با هدف خدمت به اهالی زحمت کش روستا و کوتاه کردن مسیر کشاورزان جهت تهیه سموم دفع آفات نباتی و همچنین مشاوره فنی و کارشناسی به هم روستائیان عزیز در سال 1384 تاسیس شده و تا کنون خدمات رضایت بخشی ارائه نموده است .    

 

تصویری از  نمای بیرونی فروشگاه

 

 

 

 

تصویری از داخل فروشگاه

فروشگاه کود شیمیایی و بذر سهرابی

فروشگاه کود شیمیایی و بذر نیز در محله گیلک محله واقع در خیابان شهید سهرابی و کوچه سهرابی چهارم به مدیریت آقای صادقعلی سهرابی در سال 1387 تاسیس شده که راحتی خاطر و آسایش کاری را برای اهالی به ارمغان آورده است . 

   

 

  

 

 تصویر از تریلی در حال تخلیه شدن  

 

 

 تصویر از کارگران در حال تخلیه کردن کود   

 

 

 تصویر از تریلی در حال تخلیه شدن  

 

مرکز مخابرات کوثر قره تپه

 

 

 

 مرکز مخابرات و ictروستایی کوثر قره تپه  واقع در محله گیلک محله روستای قره تپه  می باشد و در تاریخ 5/6/88 رسما شروع به کار کرد و در حال حاضر با دو نفر پرسنل در حال خدمت رسانی به 572 مشترک تلفن ثابت و همچنین ارائه خدمات پست بانک  و اینترنت می باشد.  

 

  نمای بیرونی ساختمان مرکز مخابرات  

 

 تصویری از صفحه مانیتور پست بانک  

 

 

 تصویری از کاربر در حال استفاده از اینترنت

 

مسجد ولی عصر (متعلق به اهل تشیع )

 

 

   

 مسجد حضرت ولی عصر (عج) روستای قره تپه  تنها مسجد متعلق به اهالی اهل تشیع روستاست که تمامی مراسمات مذهبی همانند دعای ندبه و دعای کمیل و دعای توسل  و برپایی نماز جماعت و مراسمات شهادت و تولد ائمه اطهار (ع) در این مکان برگذار میشود. 

 

  

 

  

بنای فعلی مسجد  در سال 1355 توسط اهالی روستا ساخته شد . البته قبل از احداث این بنا   مسجدی ساخته شده از  کاهگل وجود داشت که  احداث آن را به سال 1347 ذکر کرده اند .

از پیری شنیدم که در مراسم هفتمین روز فوت مرحوم رمضانعلی ابراهیمی در سال ۱۳۵۵ شخصی از توابع گرگان که از مدعوین بود گفت که ؛ جمعیت روستا زیاد است و چرا مسجد شما اینقدر کوچک است ؟ که در همین حین یکی از اهالی که از نظر وضعیت مالی هم توانمند بود (به نام مرحوم حاج اکبر گیلک) پیشنهاد تخریب مسجد کاهگلی و احداث بنای جدید را مطرح نمود و در حدود 45درصد هزینه ساخت را به شخصه متحمل شد و مابقی پول توسط مرحوم حاج حبیب سهرابی از اهالی( هر کس به اندازه  خود) جمع آوری شد تا این مسجد ساخته شد.  

بعدها نیز به مرور زمان و با توجه به بزرگ شدن روستا کم کم قسمتهای مختلف مسجد مانند آشپزخانه و بالکان و سرویس بهداشتی و....... اضافه و یا بزرگتر شد که تا به این شکل فعلی در آمد. 

 

 

 

 البته باز هم به دلیل رشد جمعیت  در سال 1387 هیات امنا مسجد به این فکر افتادند که این مسجد را بزرگتر کنند  که بعد از به توافق رسیدن با اهالی اقدام به تخریب دیوار ضلع شمالی مسجد کردند و  حیاط پشت مسجد را نیز وارد ساختمان کردند و در واقع فضای مفید آن را بیشتر کردند و در حال حاضر نیز در دست تعمیر است. 

 

 

 

 تصویر تعدادی از افراد هیات امناء مسجد ولی عصر (عج) روستای قره تپه 

 

 

 موذن در حال اذان گفتن

 

 

 

 

دهیاری

 

 

   

دهیاری روستای قره تپه در سال 1382 تاسیس شد و در حال حاضر با یک نفر دهیار و سه نفر پرسنل با سمتهای کارشناس فنی و حسابدار و راننده بیل بکهو به صورت دائم و دو نفر کارگر متغیر در دفتر دهیاری که در مرکزیت روستا واقع شده است در حال فعالیت است. 

از آنجایی که دهیار و عوامل زیر مجموعه جوان و دارای تحصیلات عالیه مرتبط هستند تاکنون کارهای خوبی در جهت پیشرفت و به روز رسانی امکانات محل صورت گرفته است که بارزترین آنها اجرای طرح هادی روستایی است که با همت مجموعه دفتر دهیاری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران  کلنگ آن از سال 1387 زده شد و با انجام پروژه توسط پیمانکار تاکنون در حدود 60درصد پیشرفت فیزیکی داشته که این درصد با توجه به موانع اجرایی بسیار از قبیل نیاز به مساعدتهای مردمی در جهت آزاد سازی زمینها به دلیل عریضتر شدن خیابانها و آزادسازی فضای سبز و  نیاز به رای زنی با ادارات و نهادهای ذیربط در راستای اجرای پروژه ٰ درصد قابل قبولی است که در قیاس با روستاههای مجاور بسار عالی بوده است. 

  

 

 

  تابلوی اجرای طرح هادی روستایی در ابتدای ورودی محل    

 

 

  

 

 حضور فعال هم محلیها و همکاری آنها با پیمانکار در جهت سرعت بخشیدن به کار  

 

 

 نمایی از طرح در حال انجام پروژه  هادی روستایی   

 

 

 

 

و اما از دیگر فعالیتهای چشمگیر دهیاری می توان به : 

1-  گرفتن آب شرب روستا از خط لوله نکا  (آب باکیفیت ) و   

2- اخذ پنج هکتار زمین از منابع طبیعی جهت احداث سالن ورزشی رو باز 

 

3- اخذ مجوز احداث سالن ورزشی در زمین اهدایی از تربیت بدنی 

  

3- گرفتن یک دستگاه بیل بکهو از محل اعتبارات روستایی  

4- و همچنین کارهای روزمره از قبیل جمع آوری زباله و صدور پروانه ساختمانی جهت مقاوم سازی   

بنا و همچنین نامگذاری معابر و خیابانها و نگهداری روشنایی معابر 

اشاره کرد.