روستای قره تپه (بهشهر)

روستای قره تپه (بهشهر)

معرفی پیشینه ، آداب و سنن و اخبار روز روستا
روستای قره تپه (بهشهر)

روستای قره تپه (بهشهر)

معرفی پیشینه ، آداب و سنن و اخبار روز روستا

اهل سنت، به اهل بیت(ع) محبت قلبی و ایمانی دارد

درس قرآن اهل سنت در مراسم مشترک هفته وحدت

اهل سنت، به اهل بیت(ع) محبت قلبی و ایمانی دارد/تصاویر

اهل سنت، به اهل بیت(ع) محبت قلبی و ایمانی دارد/تصاویر

به گزارش خبرنگار خط امید بهشهر، مراسم جشن ولادت پیامبر اکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) و گرامی‌داشت هفته وحدت با حضور جوانان اهل سنت روستای قره‌تپه بهشهر و هیئت بیت‌النور این شهرستان برگزار شد. 

حفیظ الله یعقوبی، در این مراسم اظهار داشت: روز ولادت حضرت رسول(ص) و اهل بیت(ع) سزاوار است که مورد تجلیل قرار گیرد و به عنوان روز ملی برای انسان‌ها مخصوصاً ما مسلمانان ثبت شود، چرا که روز ولادت پیامبر(ص) روز طلوع سعادت و پیروزی فضائل بر رذائل است و همچنین روز ولادت امام جعفر صادق(ع) و دیگر ائمه روز طلوع علم است.

 

وی افزود: وحدت، اخوت و برادری از اموری است که در آیات قرآنی و احادیث گوهربار حضرت رسول(ص) بسیار بر آن تاکید شده است، امروز با توجه به اینکه کفر در مقابل اسلام و مسلمین قرار گرفته است، می‌طلبد که مسلمانان نیز با یکدیگر متحد و زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند و از افراط و تعصب ناروا بپرهیزند.

 
مدیر خانه قرآن حضرت بلال حبشی قره‌تپه ادامه داد: وقتی صحبت از وحدت می‌شود این نیست که سنی، شیعه شود و شیعه، سنی شود، این کلام حضرت آقا، مقام معظم رهبری است بلکه باید با حفظ مشترکات خود در کنار هم زندگی کنند.

 
یعقوبی تصریح کرد: ما اهل سنت همانطور که بارها گفته شد به اهل بیت(ع) محبت قلبی و ایمانی داریم و این جزو ایمان ماست و شیوه و روش اظهار محبت در کتب ما بیان شده است، بنابراین اگر کسی آن طریقه را تغییر می‌دهد و بر خلاف آنچه که در کتب عقیده و مذهب اهل سنت آمده است، عمل می‌کند نقص از جانب خود او است و به مذهب و صاحب مذهب بر نمی‌گردد و نباید به حساب مذهب گذاشت.

 
وی خاطرنشان کرد: رهبران اسلامی باید قلوب خود را به یکدیگر نزدیک کنند و دشمن اصلی را بشناسند و صف واحد در مقابل آنها داشته باشند، زیرا راه برون‌رفت از فتنه همین وحدت است چراکه امروز دنیای اسلام بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت بوده و تنها راه خنثی کردن نقشه و برنامه‌های دشمن را باید حول محور اسلام جست‌وجو کرد.

 
این مدرس قرآن تأکید کرد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امروز نعمت امنیت برای همه ما و شما محیا شده است، در زمان‌های مختلف از صدر اسلام تاکنون گروه‌های مختلفی مانند خوارج، القاعده، طالبان و ... و در حال حاضر داعش که ادامه‌دهنده راه آنها است، امنیت مسلمانان را در کشورهای اسلامی بهم ریخته است ولی امنیت ما در جمهوری اسلامی ایران فروشی نیست و سران کشورهای اسلامی دیگر نیز می‌توانند از رهبر ما الگو بگیرند.

 
یعقوبی در پایان گفت: امروز مسلمانان دنیا باید همانند دوران هشت سال دفاع مقدس که همه ملت ایران برای شکست دشمن با یکدیگر بسیج شدند، با هم متحد و هم‌دل باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدار امام جمعه بهشهر با خانواده شهیدان اهل تسنن در هفته ی وحدت

 دیدار امام جمعه بهشهر با خانواده شهیدان اهل تسنن در هفته ی وحدت
دیدار امام جمعه بهشهر با خانواده شهیدان اهل تسنن در هفته ی وحدت

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه بهشهر حجت الاسلام و المسلمین جباری ظهر امروز با عالم و خانواده شهیدان اهل تسنن در روستای قره تپه شهرستان بهشهر دیدار کردند.

 امام جمعه بهشهر در این دیدار بر لزوم وحدت میان شیعه و سنی تاکید کردند و این را خواسته ی همه ی مسلمانان و مخصوصا مقام معظم رهبری خواندند.

ایشان در این دیدار خطاب به عالم اهل تسنن افزودند که شما با بالابردن بصیرت و آگاهی مردم میتوانید بر وحدت هر چه بیشتر میان برادران شیعه و تسنن بیافزایید .

امام جمعه بهشهر با اشاره به انقلاب مردم مصر و ناکام ماندن آن، به نقش رهبری در انقلاب ها اشاره کردند و ادامه دادند برادران اهل سنت ما در کنار برادران شیعه خود میتوانند تحت زعامت مقام معظم رهبری بر همه دسیسه های دشمنان و فتنه انگیزان فایق آید.

IMG-20150105-WA0028IMG-20150105-WA0029IMG-20150105-WA0031IMG-20150105-WA0033IMG-20150105-WA0034IMG-20150105-WA0037

 

هفته وحدت


مـــــژده ایـــدل کــه مـهــیــن آیـت یــزدان آمــد

مــشــعــل راه هـدا خـتــم رســـولان آمـد

تـا زنـــده پـــرچـــم تــوحـیــد بـهـر بـــام و دری

بـهـر نــابـودی اصــنـــام شــتــابـان آمــد

مـسـلـمـیـن را بـده از قـول خــــداونـــد نــویـــد

اشــرف خـلـق جـهـان نـیـر تــابـــان آمـد

فرا رسیدن ولادت خجسته و پرمیمنت ختم المرسلین، رحمه للعالمین، فخر عالم و آدم، پیام‌آور عزت، رحمت وسعادت کلّ بشر حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه وآله وسلم) و هفته وحدت و نیز ولادت فرخنده پیشوای راستین صالحین و صدیقین حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) بر همه امت اسلامی بویژه مردم شریف قره تپه تبریک و تهنیت باد.


هفته وحدت مبارک

کاخ صفی آباد بهشهر

کاخ صفی آباد بهشهر


 

این بنا در سال ۱۰۱۰ هجری قمری به فرمان شاه عباس کبیر ساخته شده. شاه عباس اول، از نظر علاقه مندی به فرزند دل بند خویش این بنا را کاخ صفی آباد نام گذاری کرد. 

 

 

کاخ صفی آباد در جنوب غرب شهرستان بهشهر (استان مازندران) و در بالای ارتفاعات منتهی به دشت قرار دارد. این کاخ در زمان شاه صفی نوه شاه عباس توسعه پیدا کرده و عمارت با شکوه صفی آباد مرهون توجه خاص شاه عباس بود. این کاخ در میان باغی زیبا به صورت بنایی مربع شکل که دارای ابعاد 25 × 25 متر بوده و در دو طبقه ساخته شد. ورودی کاخ در سمت شمالی قرار داشته که با عبور از پنج پله امکان دسترسی به داخل طبقه اول کاخ وجود دارد. طبقه اول دارای اتاق‌های متعدد بوده که از طریق راهرو و هشتی امکان دسترسی به داخل آن وجود دارد. طبقه دوم نیز دارای راهرو و اتاق های زیبا است. 

  

 

بنا بر روایت مورخان دیوارهای درونی کاخ دارای نقاشیهای گوناگون بوده که متاسفانه امروزه، اثری از آن بر جای نمانده است. از مصالح به کار رفته در این کاخ، سنگ، آجر و گچ است که در قرن اخیر بر اثر ویرانیهای پیاپی ساخته شد. 

این کاخ در زمان حمله افغان‌ها آسیب دیده و در زمان نادر شاه تعمیر و بازسازی شد. این بنا در زمان قاجاریه نیز مورد مرمت قرار گرفت و در قرن اخیر کاملا احیاء شده است

  

از کاخ صفی آباد و تا باغ شاه بهشهر که به عمارت چهل ستون مشهور است، یک راه زیر زمینی احداث شده بود که در مواقع ضروری مورد استفاده عبور و مرور یا سایر جریانهای دیگر میگردید. فاصلهٔ کاخ تا دریا در حدود ۱۶ کیلومتر است و در ایام سلطنت صفویه به ویژه شاه عباس کبیر این راه زیر زمینی جهت امور سوق الجیشی و جلوگیری از تهاجمات ازبکان و سایر ملل وحشی که در حول و حوش دریای خزر زندگی میکردند، استفاده میشد. در موازات کاخ صفی آباد چشمهٔ آبی موجود است که به چشمه «پلنگ خیل» شهرت دارد. این آب در ایام فرمانروایی صفویه با شکل روباز و قیمتی و نیز با تنپوشه‌های سفالی جریان داشت و در وسط ساختمان طبقه اول حرفی مرمر به شکل کثیر اطلاع احداث بود و در تمام طبقات ساختمان از دیواره و غیره به وسیلهٔ تنپوشه‌های سفالی آب جریان داشت تا تهویهٔ هوا برای ایام تابستان یا احتیاجات دیگر شود. 

                                         این کاخ تا سطح دریای خزر حدود ۶۵۰ متر ارتفاع دارد که چراغهای بندرترکمن و بندرگز از آن نمایان است و تا ۳۰ کیلومتر چشم انداز دارد. این کاخ در حدود ۷۰ سال پیش طعمهٔ حریق شده و به کلی آثار و شکوه باستانی خود را از دست داد. مصالح ساختمانی آن نیز به غارت برده شد. در سال ۱۳۱۵ رضا شاه دستور به تعمیر و مرمت کلیه تأسیسات کاخ را داد. 

  

مجموعه تاریخی صفی آباد که مشتمل بر یک کاخ و باغ بزرگی از دوره صفوی است پس از انقلاب اسلامی در اختیار وزرات اطلاعات قرار گرفت و تا اوایل سال 84 تصمیمی درباره آزاد سازی عرصه و حریم این کاخ صفوی گرفته نشده بود. با حضور مشاور در مجموعه باغ های تاریخی عباس آباد بهشهر به منظور تهیه طرح ساماندهی باغ‌ها، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دستور آزاد سازی مجموعه صفی آباد را برای قرار گرفتن در طرح ساماندهی داد. 

 

در زمان ریاست آقای مرعشی، گفت‌وگوهایی با مسئولان این سازمان انجام گرفت و طی آن قرار شد کل مجموعه کاخ‌ها آزاد شود اما این کار هنوز انجام نگرفته است. اهالی شهر و کسانی که سالهای قبل از انقلاب را به خاطر دارند، می‌گویند در زمان شاه این ساختمان جهت بهره برداری جاسوسان آمریکایی در اختیار مستشاران آمریکایی بود و بعد از انقلاب فقط چند روزی به دلیل آگاهی دادن به مردم در مورد کارهای آمریکاییان درب آنرا گشودند و مجددا تا به امروز به دلیل اینکه ساختمان در اختیار یک نهاد نظامیست، از بازدید عموم جلوگیری میشود. به همین دلیل تا کنون عکس یا اطلاعات جامعی ای این شاهکار عصر صفوی در دست نیست. 

گردآورنده: محمد جعفری فوتمی