روستای قره تپه (بهشهر)

روستای قره تپه (بهشهر)

معرفی پیشینه ، آداب و سنن و اخبار روز روستا
روستای قره تپه (بهشهر)

روستای قره تپه (بهشهر)

معرفی پیشینه ، آداب و سنن و اخبار روز روستا

شب یلدا را بهانه کنیم

شب یلدا را بهانه کنیم

 

شب یلدا آخرین شب پائیز و آذر ماه که دراز ترین و تاریک ترین شب در طول سال است از چند هزار سال قبل مورد توجه ایرانیان بوده و خانواده ها با بر گزاری میمانیها و دور هم نشستن اقوام و خویشان خود را سرگرم می کرده اند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی ، روحیه آنان را تضعیف نکندو دقیقا" بر عکس یعنی اینکه فرصتی شود تا با انجام این سنت دیرین قلب ها به هم نزدیکتر و عواطف و احساسات در بالا ترین سطح انتقال یابد.

در ادبیات کهن شب زنده داری در این شب و استراحت و پرهیز کردن از هر گناهی در روز تولد خورشید یعنی اولین روز ماه دی از جمله سنت های قدیمی ایران زمین بوده است . البته این روز ، روز برابری انسانها نیز بوده است . از جمله آداب مرسوم این شب خوردن انواع میوه ها و تنقلات و حلواها با تمرکز بر روحیه همدلی و همزمانی بین افراد فامیل است که در اشکال مختلف و به شیوه های تقریبا" متحدالشکل در استانهای کشور انجام می شده است .

شیوه زندگی چند دهه گذشته در مازندران یعنی وجود سیستم گرمایشی فسیلی و استفاده از ذغال در زیر کرسی های بزرگ تا حد امکان فاصله بین افراد را کم کرده و باعث ایجاد وحدت و محبت بیشتر بین فامیل می شده است .

شعر خوانی بویژه غزلیات حافظ و توجه به فال خواجه شیراز - خاطره گویی بزرگان مجلس امیری خوانی و کتولی و آهنگ های اصیل و با ریشه مازندرانی نیز از دیگر سنت هایی است که در این شب طولانی با هدف ایجاد زمینه مناسب برای شکل گیری اوقات فراغتی هدفمند و روحیه بخش انجام می شود.

آنچه که از دل این سنت دیرینه به عنوان مقصود و هدف نمایی مورد توجه خانواده هاست تقویت روحیه دوستی ، محبت و تحکیم عشق بین افراد است که در سطح کلان پیام نوع دوستی برابری و عدالت را در جامعه به ارمغان می آورد . همان چیزی که جامعه ما بیش از بیش به وجود آن برای احیای سنت های اصیل خانواده ها نیاز دارد و یقینا" برای مقابله با مظاهر و وقایع تلخ و درد ناکی چون اعتیاد- طلاق بزهکاری و ... در سطوح مختلف اجتماعی زنده کردن ریشه و اصالت فرهنگ مازندرانی و ایرانی در سایه اسلام ناب محمدی (ص) بهترین راهکار ممکن است .

احترام به مقام پدر و مادر در بالاترین سطح توصیه دین مبین اسلام و فرهنگ اصیل ایرانی است لذا حضور در کنار این ارکان محبت و عشق و تقدیم پاکترین احساسات قلبی ازجمله الزامات این شب پر خاطره در فرهنگ مازندرانی هاست .

همانطور که قبلا" اشاره شد روز اول دیماه در فرهنگ ایرانی روز برابری و عدالت و مساوات بوده است و مردم در قدیم سعی می کرده اند در این روز گناهی مرتکب نشده و به حقوق هم اقدام بگذارند.

با عنایت به توصیه ها و تاکیدات مذهب تشیع و آموزه های دینی ریشه دار و الگو گرفته از ائمه معصوم (ع) در رعایت حقوق دیگران ، بویژه خانواده : بیائیم در این شب طولانی یلدا ، فرصت را غنیمت شمرده و با توکل به ذات احدی گذشته را فراموش کرده و خود و دیگران را به خاطر خطاهایی که کرده اند ببخشیم .

بیائیم دوستی و محبت و عشق را سرمشق بودن قرار داده و با هم و برای هم زندگی کنیم و از نعمت های خدادادی لذت ببریم .

بیائیم کینه ها و دشمنی ها را فراموش کرده و دلتنگی ها و شکوه های خود را به دوستی و مودت مبدل کنیم .

بیائیم در بهترین لحظات بودن به آنان بیندیشیم که در اطراف ما غریبند و در خلوت نداشتن های شب یلدا ، حسرت شادمانیها را می خورند بیائیم هنرمندانه و در بالاترین مقام انسانی به عنوان خلیفه"" الهی بی نظیر شادیها یمان را با این بندگان خوب و شریف خداوندی تقسیم کنیم .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد