روستای قره تپه (بهشهر)

روستای قره تپه (بهشهر)

معرفی پیشینه ، آداب و سنن و اخبار روز روستا
روستای قره تپه (بهشهر)

روستای قره تپه (بهشهر)

معرفی پیشینه ، آداب و سنن و اخبار روز روستا

تپه «چهل دین» قره تپه

تپه «چهل دین» بهشهر(قره تپه)، قدمت این شهرستان را تا دوران پیش از تاریخ، به عقب کشاند و با ثبت این تپه تاریخی در فهرست آثار ملی، بهشهر به 34 اثر ملی خود می بالد.
به گزارش «میراث خبر»، بررسی های انجام شده از سوی کارشناسان شورای ثبت منطقه ای به این نتیجه منجر شد که تپه «چهل دین» به دوران های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی تعلق دارد. این تپه در روستای «قره تپه» واقع در بخش مرکزی بهشهر قرار دارد.
اداره میراث فرهنگی استان مازندران همچنین از ثبت دو خانه شهریاری در شهرستان بهشهر خبر داد. بدین ترتیب بخش «یانه سر» بهشهر، دو خانه 200 ساله مربوط به دوران قاجار را در خود جای داده است. قرار گرفتن این دو خانه در فهرست آثار ملی، هر گونه دخل و تصرف و مرمت این دو بنا را به متن فعالیت های میراث فرهنگی می کشاند.
به دنبال شناسایی و ثبت ابنیه تاریخی مازندران، کارشناسان شورای ثبت منطقه ای به این توافق رسیدند که گورستان «سفید چاه» را که متعلق به 1100 سال پیش است در فهرست آثار ملی قرار دهند. به نظر می رسد که تیموریان مردگان خود را در این گورستان که در روستای «سفید چاه» بهشهر واقع است، دفن می کردند.
همچنین جدیدترین اثر ملی ثبت شده در بهشهر، تپه ایست همتای تپه چهل دین به نام تپه «موسی خان». این تپه در روستای «امام ده» بهشهر واقع است. باستان شناسان معتقدند که این تپه دوران تاریخی و اسلامی را پشت سر گذاشته است. 
مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان مازندران، لزوم قرار گرفتن بناهای تاریخی در فهرست آثار ملی را از سویی موجب حفظ ابنیه تاریخی و فرهنگی و از سوی دیگر اجرای اساسنامه سازمان میراث فرهنگی دانست و افزود: «آثار قرار گرفته در فهرست مذکور، تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی قرار دارد و هرگونه دخل و تصرف در آنها جرم محسوب می شود و با متخلفان مطابق قانون مجازات برخورد خواهد شد.»
«اکرم دروگر»، کارشناس شورای ثبت بهشهر نیز در مورد تملک آثار ملی عقیده دارد که مالکیت معنوی آثار ملی در واقع از آن سازمان میراث فرهنگی است، اما تملک بناها همچنان در دست مالکان حقیقی یا حقوقی خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد