روستای قره تپه (بهشهر)

روستای قره تپه (بهشهر)

معرفی پیشینه ، آداب و سنن و اخبار روز روستا
روستای قره تپه (بهشهر)

روستای قره تپه (بهشهر)

معرفی پیشینه ، آداب و سنن و اخبار روز روستا

شرح مراسم ازدواج در روستای قره تپه (قسمت یکی مانده به آخر)

........ بعد از اصلاح و همزمان با نواختن صدای تبل و دهل که در قدیم مرسوم بود مردم و فامیل، پولی را به رسم هدیه روی میز داماد می گذاشتند که تماما بعد از جمع آوری به فرد پیرایشگر تقدیم می شد که در واقع حق الزحمه و شیرینی وی محسوب می شد.

در این هنگام و بعد از به اتمام رسیدن مراسم ، آرام آرام میهمانان به داخل منزل هدایت می شدند 

 و آماده پذیرایی شام می شدند و مجلس هم به چند دسته تقسیم می شد 1- زنونه میلس 2- مردونه میلس 3- جوونانه میلس که صاحب مجلس از همسایگان خود درخواست می کرد که منزل مسکونی اش را در مدت زمان برگزاری مراسم در اختیارشان قرار دهد و به تفکیک مردان و زنان و جوانان مجلس را به مکانهای مورد نظر و برنامه ریزی شده هدایت می کردند.

از این به بعد مراسمات منزل داماد و منزل عروس به صورت جداگانه و بدون اتصال به هم اجرا می شد مثلا:

در منزل داماد ، قبل از شام و اندکی بعد از شام جوانان و زنان به شادمانی و رقص و پایکوبی با موسیقی مرسوم آن زمان که طبل و دهل و سازهای بادی و کوبه ای بود مشغول بودند و بعضی از جوانان خوش صدا هم مشغول خواندن می شدند و بعضی از جوانها هم به انجام بازیهای مرسوم محلی مثل "چش در کا – دوز بازی – دزد بازی – زو - ....) مشغول می شدند . 

  

و اما از پیر مردهای مجلس هم که از طرفداران پروپا قرص ورزش کشتی بودند بگویم که دوره ای تشکیل میدادند و چند جوان و میانسال پهلوان را دور خود جمع می کردند و به تشویق ورزشکار محبوب خود مشغول می شدند و آنها را به کشتی دعوت کرده و خوش می گذراندند. 

  

 و بعضی هم حکایت های قدیمی را تعریف کرده و بعضی هم در مورد دامهایشان و مزارع زیر کشتشان  با هم صحبت می کردند و وقت را به شادمانی سپری می کردند.

و در منزل عروس هم به همان تفکیک "جوانان و زنان و مردان" و  به همان کیفیت آورده در فوق تقسیم بندی می شدند و آنها نیز با سرگرمیهای خاص زنانه "مثلا زنی لباس و کت و شلوار مردانه به تن می کرد و به بازی می پرداخت و غیره" به شادمانی و وقت گذرانی و صرف شام مشغول می شدند.  

4- داماد حنا وندون :  

                        این مراسم  که در آخر شب در محدوده حیاط و در فضای سرباز منزل پدری داماد برگزار می شد و چند ساعتی بعد از مراسم "دامادی اصلاح" و پذیرایی شام اجرا می شد از اهمیت والایی برخوردار بود و کیفیت اجرای آن به گونه ای بود که داماد می بایستی سرش را کاملا حنا بگیرد و از آنجایی که حنا مظهر شادی و شادمانی محسوب می شد، آن زمانها بسیار طرفدار داشت و مورد استقبال قرار می گرفت و شاید بعضی از دوستان داماد هم مبادرت به این کار می ورزیدند.

5- عروس حنا وندون:

                      این مراسم هم در آخر شب در منزل عروس و در داخل خانه برگزار می شد و رسم بر این بود که تمام فامیل عروس حنا به سر گذاشته و از این گیاه خوش بو و خوش رنگ که منتسب به گیاه بهشتی می شد استفاده می بردند و به گفته یکی از قدیمی های روستا؛ در حد دو و یا سه تشت حنا حاضر می کردند تا حنا به همه برسد.

ادامه در قسمت آخر....

 

                          

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد