روستای قره تپه (بهشهر)

روستای قره تپه (بهشهر)

معرفی پیشینه ، آداب و سنن و اخبار روز روستا
روستای قره تپه (بهشهر)

روستای قره تپه (بهشهر)

معرفی پیشینه ، آداب و سنن و اخبار روز روستا

قره تپه در سالهای1224 شمسی الی 1289شمسی

 

 در کتاب "سفر نامه شمال" که گزارشی از سفر آقای چارلز فرانسیس مکنزی که ایشان اولین کنسول انگلیس در رشت در سالهای 1224 تا 1236 شمسی بوده و در اواخر دوران سلطنت محمد شاه و اوایل حکومت ناصرالدین شاه صاحب منصب بودند  می باشد، مازندران و قره تپه آنگونه که در ذیل آمده است توصیف شده است؛ 

 

"مازندرانی ها به طور کلی در جلگه زندگی می کردند و بعلت اینکه در طول زمان سلاطین مختلف طایفه های متعددی را به مازندران کوچانده اند  از یک نژاد نیستند .

آنها از لباسها و سربندهای بسیار روشن استفاده می کردند و طوایف این منطقه : عبدالملکی ها- خواجه وندها-گرایلی - اصلانلو - قلیجی - بلوچ و عده ای هم افغان و کرد  بودند که توسط سلاطین در این قسمت اسکان داده شدند.  

این طوایف به قدری با اهالی بومی مخلوط شده اند که تشخیص آنها از یکدیگر ممکن نیست و حتی زبانهای اصلی خود را فراموش کرده اند.

اصلانلو ها از نژاد ترک هستند و آغامحمدخان آنان را به این منطقه کوچانید و تقریبا 150خانه دارند و قلیجلی ها نیز ترک هستند و دارای 30الی 40خانه هستند و افغان ها نیز بیشتر از 100خانواده هستند که می گویند قلیجلی هستند.

قراتپه سه کیلومتر از دریا فاصله دارد و در غرب آن تپه بکری واقع شده است و در سمت جاده تپه تلی نمایان است (احتمالا نمایان تپه)که به نظر می رسد که در قدیم ساخنمانهایی در آنجا وجود داشت و چند درخت زیتون بالای آن روئیده است و من آن را کوه زیتون نامیده ام . 

 قراتپه در شمال غربی و تا خلیج استرآباد ادامه داشت و روی تپه های آن انار و درختام میوه و سرو و پرتقال روئیده بود.   

و همچنین آقای ه.ل.رابینو نویسنده کتاب مازندران و استرآباد از سال ۱۲۸۵ تا ۱۲۹۱ شمسی کنسول دولت بریتانیا در شهر رشت بود و ظرف این مدت یک بار در بهار ۱۲۸۸ و بار دیگر در پائیز ۱۲۸۹ به سراسر مازندران و گرگان مسافرت کرده و به هنگام عبور از قره تپه آن را اینگونه وصف کرده است:   

"قراتپه ۱۶۰خانوار جمعیت داشت که مخلوطی از افغان و گیلک بود و بر تپه بزرگی ساخته شده بود و در سمت غربی آن بهرام علی کیله (رودخانه فعلی که از وسط محل می گذرد) جاری بود که پلی با دو طاق دارد و در جنوب اترپ کیله واقع است که پلی پنج طاقی دارد و در شمال قره تپه تپه دیگری است به نام شال تپه و یا شغال تپه . 

قراتپه بندرگاه کوچکی در خلیج استرآباد دارد که دو مایل شمالی آن واقع و موسوم به کناره است و از قراتپه به اشرف شش مایل است."            

 قراتپه در دهستان قره طقان قرار داشت که این دهستان شامل روستا های (دورانه سر - حاجی محله - کلیت- کوسان بومی(کوهستان) - کوسان گرجی - میان کلا (مرتع) - نودهک - نکا - نیمچای - قلعه زین وند - قلعه حسین آباد - قلعه نصیر آباد - قراتپه - رستم کلا - شاهزاده کلا - شورابسر - سیاواش کلا - تروجن و لین آباد بود.  

 

 البته در سفری که ناصرالدین شاه قاجار هم به قره تپه داشت از زیبایی قره تپه بسیار یاد شد که انشاالله در پست های بعدی به حضور تقدیم می گردد. 

گردآوری: محمدرضا سهرابی قره تپه 

منابع : کتاب های 1- سفرنامه ناصرالدین شاه 2- سفرنامه شمال 3- سفرنامه فریزر 4- مازندران و استر آباد

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
سربازان سایبری سه‌شنبه 8 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 02:03 http://sarbaz59.rozblog.com

سلام این مطلب با نام شما در وبگاه سربازان سایبری قرار داده شد برای بازدید هر چه بیشتر
شما میتونید مطالب خودتون و در قسمت ارسال مطلب برای ما بفرستید

سربازان سایبری دوشنبه 7 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 01:39 http://sarbaz59.rozblog.com

سلام بسیار زیبا زیبا بود خسته نباشید

سلام ، شما زیبا می بینید و زیبایی متعلق به چشمان شماست، متشکرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد