روستای قره تپه (بهشهر)

روستای قره تپه (بهشهر)

معرفی پیشینه ، آداب و سنن و اخبار روز روستا
روستای قره تپه (بهشهر)

روستای قره تپه (بهشهر)

معرفی پیشینه ، آداب و سنن و اخبار روز روستا

طوایف ساکن مازندران

طوایف ساکن مازندران


میان مازندرانى‌ها و گیلانى‌ها اختلاف زیاد نیست. اما مازندرانى‌ها از نظر جسمى مردانه‌تر هستند. چون تابستان‌ها را در کوهستان به‌سر مى‌برند.
عدهٔ سادات در مازندران زیاد است. پس از شهادت حضرت رضا (ع) بعضى از منسوبان آن به مازندران پناهنده شدند. هنگامى‌که یحیى ابن عمر ابن یحى ابن حسین در کوفه شورید و میان زندیه ادعاى امامت کرد، برخى از سادات که در جنگ همراه او بودند. پس از دستگیر شدن یحیی، به مازندران و دیلمان گریختند و به ریاست سیدحسین ابن زید، از سادات علوى و بنى‌هاشم، از حجاز و سوریه و عراق دسته‌دسته به طبرستان آمدند و این‌کار در زمان امراى بعدى خاندان علوى نیز دوام داشت.
علاوه بر ساکنان بومى و طوایف محلی، قبیله‌هاى دیگرى در سراسر مازندران پراکنده هستند: خواجه‌وندها، عبدالملکى‌ها، لک‌ها، گرایلى‌ها، اصانلوها، بلوچ‌ها، افغان‌ها و کردها، که در دوران‌هاى مختلف به‌وسیلهٔ پادشاهان ایران به صفحات مازندران کوچانیده شده‌اند. این گروه‌هاى مختلف چنان با اهالى درهم آمیخته‌اند که بازشناختن آنها از دیگران غیرممکن است. غیر از کردها و عدهٔ کمى از ترک‌ها، همه ایشان زبان اصلى خود را از یاد برده و زبان طبرى را آموختند.
عبدالملکى‌ها در دره گز بودند. سپس به شیراز و بعد از آن به شهریار کوچ داده شدند. آغامحمدخان ایشان‌را به نور فرستاد و آنان چهل سال در آنجا ماندند. اما میرزا آقاخان نورى در سال ۱۲۷۲ هـ.ق ایشان را از اردلان و گروس به مازندران‌غربى آرود تا به کمک عبدالملکى‌ها، تهران را از شورش و اغتشاش شمال محفوظ نگاه دارد. لک‌ها بیشتر در کلاردشت ساکن هستند.
گرایلى‌ها را آغامحمدخان از کالپوش آورد و در اندرود و میاندورود و قراطغان جا داد و همه مانند اصانلوها، ایشان نیز ترک‌نژاد هستند. صد و پنجاه خانوار اصانلو نیز بامر آغامحمدخان به سارى و دهات اطراف آن کوچانیده شد. عدهٔ کمى طالش در کلت قراطغان و عده دیگرى در حوالى عمارات سلطنتى سابق مازندران و در ناحیهٔ تنکابن و عدهٔ کمى 'قوى حصارلو' هم در تنکابن سکنى گزیدند. از ایل قاجار نیز عده‌اى را در مازندران مى‌توان دید. در حدود سى چهل خانوار بلوچ از بلوجستان به سارى آمده‌اند اما اثرى از آنها باقى نیست. از افغانى‌ها طایفهٔ غلجائى در قره‌تپه هستند. نادرشاه آنان‌را به مازندران آورده بود. اما آنان پس از نادر به حدود کوگلان رفتند و آغامحمدخان دوباره ایشان‌را بازگردانید
قبیله‌هاى کرد جهان‌بیگلو و مدانلو نیز در مازندران آمده‌اند. قبیلهٔ مهم دیگر ترک به نام عمرانلو نیز در گلوگاه بودند. عده کمى از اعراب را آغامحمدخان به مازندران آورد.
برخى خانواده‌هاى گورد، بنگاشی، بربری، کراچى و کولى نیز در مازندران کوچانید. عدهٔ کمى باقى مانندند. تعداد کمى از کلیمى‌ها در مازندران به‌سر مى‌برند.


منبع : http://vista.ir

نظرات 4 + ارسال نظر
محمد جواد شنبه 13 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 19:33 http://abi-asemoni.mihanblog.com

از بروز رسانی به موقع وبلاگ روستا کمال تشکر را از شما آقای سهرابی دارم.
دوستدار شما جواد

با سلام، متشکرم

یه رهگذر چهارشنبه 10 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 09:03

سلام

مطالبی که در مورد طوایف مازندرانی تو وبلاگتون گذاشتید جالبه..دست مریزاد!

سلام ، از حضورتان متشکرم.

ستایش یکشنبه 7 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 09:04 http://setayesh1368.mihanblog.com/

به این میگن به مطلب خوب. خوشحال میشم باهم تبادل لینک داشته باشیم . دوست دارم مطالب جدیدت رو بخونم.

سارا یکشنبه 7 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:41 http://setayesh1368.mihanblog.com/

به این میگن یه مطلب خوب. خوشحال میشم باهم تبادل لینک داشته باشیم . دوست دارم مطالب جدیدت رو بخونم.


برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد