روستای قره تپه (بهشهر)

روستای قره تپه (بهشهر)

معرفی پیشینه ، آداب و سنن و اخبار روز روستا
روستای قره تپه (بهشهر)

روستای قره تپه (بهشهر)

معرفی پیشینه ، آداب و سنن و اخبار روز روستا

نگاهی به پیشینه تاریخی روستای قره تپه

روستای قره تپه بهشهر  که در سیزده کیلومتری شمال غرب بهشهر و اولین روستای در مسیر جاده بهشهر به دریا بعد از شهرک صنعتی بهشهر قرار دارد، دارای قدمتی بیش از نیم قرن است که طبق مستندات تاریخی  موجود، از قدیمی ترین روستاهای منطقه به شمار می رود . 

از آنجایی که در ایام قدیم این منطقه دارای موقعیت خوب جغرافیایی بوده و در منطقه دشت ساحلی و با وسعت بسیار واقع بود، مورد توجه ویژه قرار می گرفت و روز به روز به سمت آبادانی بیشتر گام برمی داشت. 

به طوری که در اواسط دوره قاجاریه تا اوایل دوره پهلوی اول به مانند روستای فرح آباد ساری ، یکی از دو بندرگاه شرق مازندران محسوب می شد.  

این بندرگاه نقش قابل ملاحظه ای در مبادلات تجاری از شرق استان به بندر ترکمن و بنادر دیگر واقع در سواحل دریای خزر داشت و علاوه بر آن دو لنگرگاه هم به نامهای "بسو "و" لزروار " ایجاد شده بود که در حال حاضر این مناطق جزو  اراضی کشاورزی و محل کشت و کار اهالی است. 

با عنایت به اینکه در آن زمان این منطقه به یک منطقه تقریبا تجاری تبدیل شده بود، در راستای آن ، تاسیساتی از قبیل گمرک و پاسگاه و چندین تجارت خانه نیز فعال شده بود که  تعدادی از افراد روستا هم کشتی های کوچک حمل بار و مسافر به نام "لتکا" اختیار کرده بودند و علاوه بر دامداری و کشاورزی فعالیت تجارتی و مبادله کالا را هم دنبال می کردند. 

البته به روایتی الوار و مصالح جهت احداث عمارت مرحوم میر حیدر افغانژاد، در دوران قاجار ، توسط همین بندرگاه از روس به قره تپه منتقل شد.  

بندرگاه قره تپه نیز همانند بندرترکمن و هشترخان در  قدیم محل آمد و شد کشتی های کوچک باری و مسافری بود. 

و از آنجایی که تپه ای که در مرکزیت قره تپه فعلی قرار دارد و در حال حاضر حسینیه شهدای روستا بر روی آن احداث شده است، از فاصله دور و از دید کشتیبانان قدیم سیاه به نظر می رسید آن منطقه را قره تپه به معنای تپه سیاه نامیدند.

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] یکشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 13:02 http://zekr.blogsky.com

سلام وب ریبا وپرمحتوایی دارید
سرتان گرفت سری هم به ما بزنید وقدم بردیدگانمان بگذارید
http://zekr.blogsky.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد